Sunday 3 June 2012

MENUMPANG LALU



Sejak dari mula
hanya bisa bercita-cita mempunyai daerah sendiri
seperti sebuah kota di gunung tinggi
yang punya istana
berkubukan batu granit
dan aku sebagai permaisuri

Jangan kalian risau
aku sudah hilang bisa
tidak asri lagi
tiada taring mahupun kuku yang tajam
aku kini hanya gagak dan bukannya merak
seperti Lantana Camara yang tiada siapa sudi menghidu

pada wanita yang meragui
jangan mencebik
jangan meludah
jangan memandang jelek
jangan dipasang jerangkap
aku tidak akan masuk ke taman larangan kalian
mentari..kartika..malah candra menjadi saksi
dan guntur berbunyi mengesahkan
damai saja kalian bersama segarnya pawana
kerana aku masih melestarikan maruah diri

pada lelaki yang memandang sinis
jangan berbicara untuk menguji
jangan memandang untuk meletak harga
jangan dijadikan bahan cerita yang memualkan
jangan memandai meletak berapa harga di pasaran
walau arlogi tak pernah berpatah
aku akur hidup ini begini

aku sebenarnya
hanya menumpang lalu...........




No comments:

Post a Comment