Monday 18 June 2012

RINTIHAN DI KUBURAN


Di kala ini..manusia semua mempertawakan ku
aku tahu itu..
Di kala ini..mereka menutup ke semua pintu
aku perasan itu..

Di kala ini mereka tahu aku mengangkat batu nisan ku sendiri
dan aku akur tunduk menjinjing batu kematian ku
namun tak berani untuk ku membalas renungan kebencian mereka pada ku..

duduk di atas kuburan sepi..
memandang keliling aku sendiri
terbayang indahnya bahagia yang seketika
mengalir airmata ku membahasi tanah ..
maka tumbuhlah benih pohon sejarah yang berdarah..

di ufuk sana..segalanya kian tenggelam
kenangan indahnya pelangi dan air di kali bersama udara seharum kasturi
dikeji..diludah..dan mayat ku dilangkah..

maka ku genggam kain putih yang janji kita dulu untuk diwarnakan
ku lipat ..ku genggam..ku cium..
wangi kenanga pada kain ini sudah bertukar kepada bau kapur barus..

ku heret perlahan kaki yang tak mahu pergi
ku jahit bibir yang tak mahu berhenti merayu di hati
ku butakan mata yang tak mahu beralih dari merenung kasih

aku tahu mereka tak tahu
yang aku telah tiada dan telah pergi buat selamanya..

ku genggam semua..bersemadi bersama jasad yang masih bernyawa
namun mati dalam realiti




No comments:

Post a Comment