Saturday 26 May 2012

AKU BUKAN SIAPA















aku tahu kau ingin tahu siapa aku yang sebenarnya
atau
kau sudah tahu cuma ingin lebih tahu
atau
kau hanya bisa mengagak...cuma inginkan kepastian
tapi sebenarnya untuk apa..

aku seperti mereka hanya manusia biasa
yang tak punya apa..yang singgah di beberapa perhentian
menghulur salam..menyambut perkenalan..menyambung talian...menguatkan ukhuah
bukan untuk mencabar sesiapa
bukan untuk kepentingan peribadi
jauh sekali untuk menonjolkan diri

aku juga seperti dapat membaca fikiran mu..
kau ingin tahu apa status ku?

mudah..aku milik Tuhan..
dan aku juga tak memiliki siapa kerana semuanya pinjaman
bukan aku tidak mahu berterus-terang
tapi ceritanya terlalu panjang
pasti akan ada yang memesongkan..
oleh itu..
anggap saja yang kau fikirkan itu betul..walau kau mungkin hanya nampak warna hitam
aku akan masih tersenyum


kerana bagi ku
hidup dan mati ku
hanya untuk dan kerana Tuhan
malah jika kau lempar lumpur pada ku
jika kau tonyoh air lonkang ke wajah peribadi ku
ia tidak akan memberi atau meninggalkan kesan
kerana jauh sudah aku berjalan ke puncak gunung meraih kejayaan
malah tidak kurang juga  sering berhenti..merempat bagai gelandangan
aku sudah terlalu lelah untuk mengambil pusing pada cercaan atau pujian dunia

dan jika kau masih bertanya
harus saja aku perkenalkan diri
tapi bukan di sini..
nanti selepas aku mati
pasti kau ketahui juga siapa diri ini



No comments:

Post a Comment